jboter.reismee.nl

Het einde komt al best dicht bij

Nog drie (werk)weken en twee weekenden en dan zit m'n tijd in Japan er al weer op. Ik ben al een tijdje bezig met dingen regelen voor m'n vertrek, heb in grote lijnen m'n reis in Zuid-Korea uitgestippeld en er wordt hier gesproken over m'n farewell party.

Het eerste weekend sinds m'n vorige post begon met een bezoek van m'n ouders aan Tsukuba. Erg leuk om hen te laten zien waar ik deze maanden woon en werk. Voor mij was het vooral leuk om te zien hoe leuk zijn dat vonden. Verder heb ik maar eens een weekend rustig thuis doorgebracht en van de gelegenheid gebruik gemaakt om in de omgeving eens iets te bekijken. Ik heb de fiets gepakt naar Ushiku Daibutsu: een Boeddha-standbeeld van 120 meter. Tot 2002 was dit het hoogste standbeeld ter wereld.

Vorig weekend ben ik in Shiroshi en Matsushima wezen kijken. Vooral Matsushima was prachtig. In de baai liggen meer dan 200 eilanden. Sommigen niet groter dan een paar vierkante meter, maar ze hebben werkelijk allemaal een naam. Vanuit m'n raam zag ik zondagochtend de zon opkomen boven de besneeuwde baai en in die ochtendzon heb ik een boottocht door de baai gemaakt. Iets heel anders dan de steden die ik tot nu toe vooral bezocht had.

Gister was ik in de tempel Zenko-ji in Nagano met als een van de high lights een echt aardendonkere tunnel onder de tempel waarin je op zoek kan naar de 'Key to Pure Land'. Ik heb hem gevonden hoor! Je kon écht helemaal niks zien daar beneden. Ik kan me niet herinneren dat eerder meegemaakt te hebben. Vervolgens door naar Matsumoto, waar ik het kasteel zowel mooi verlicht bij avond als bij daglicht heb aanschouwd. Het is het oudste originele kasteel van Japan en ik moet zeggen dat het wat mij betreft ook de mooiste is, samen met Himeji-jo.

Volgend weekend naar Kamakura en Yokohama en m'n laatste weekend hier blijf ik denk ik in Tsukuba om te relaxen en m'n spullen al eens een beetje bij elkaar te pakken.

M'n metingen met een scanning electron microscope (plaatjes maken van de samples en 'tellen' hoeveel zilverdeeltjes er zijn en hoe groot ze zijn) hebben m'n resultaten van december verder bevestigd. Van twee samples moet ik die metingen nog doen, maar daarmee is m'n verhaal redelijk compleet. De resultaten sluiten aan bij die van een eerdere stage bij m'n begeleider, dus hij neemt ze mee in een paper dat ie al aan het schrijven is en waarvan de deadline ergens in februari ligt. M'n werk is een mooie combinatievan zelf een afgebakend geheel hebben gestart en afgemaakt, maar ook iets hebben bijgedragen aan een grote project. Ik ben nu al tevreden, maar doe de komende weken nog aanvullende experimenten om de resultaten verder te bevestigen en verklaren.

Foto's volgen snel in dit album.

Reacties

Reacties

Susan Janse-Godschalk

Hiiiii Jelmer!!!
Stage aan National Institute for Materials Science... 3 maanden in Tsukuba...
I blogged into your blog all from the start, and trust me, after checking 1 to 2 scraps I couldn't resist myself to read all other posts. I simply liked everything about this site: the simplicity with which you introduced Japan and its custom, the interactiveness that you maintained through pics. Everything! You have done a good job by posting your experiences and thoughts. I have bookmarked your site:) Now I should really plan to visit Japan. Keep up the good work. Enjoy your stay in South-Korea. In aanraking komen met een andere cultuur en technisch hoogwaardig werk doen. Hoe mooi is dat!!
Greetings from Almelo/Enschede,
Susan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!