jboter.reismee.nl

Over de helft al weer

De laatste weken van 2014 heb ik flinke stappen gezet voor m'n stageopdracht. Allereerst heb ik laten zien dat wat we in ons hoofd hadden inderdaad werkt en kwalitatief resultaat geboekt. De gemaakte samples zijn echter niet geschikt voor verdere karakterisatie en een iets meer kwantitatieve analyse, dus ik heb het fabricageproces iets aangepast en ben nieuwe samples gaan maken. Die zijn allemaal af en kwalitatief in overeenstemming met de eerdere resultaten, dus dat is mooi. Toen was het tijd voor vakantie, dus vanaf morgen ga ik aan de slag met het verder karakteriseren van deze samples. Ik heb foto's van m'n lab en opstelling online gezet om jullie ook daar een beeld van te geven.

Sinds m'n vorige post heb ik weer flink wat ondernomen; te beginnen met een weekendje Tokyo om op m'n eigen houtje die stad eens te verkennen. Ik ben begonnen met een bezoek aan de Tokyo Skytree (634 meter) en een observatiepunt op 450 meter. Was erg gaaf om vanaf daar over stad uit te kijken, maar helaas beperkten wolken het zicht op bijvoorbeeld Mount Fuji. Hierna ben ik naar het Uenopark en o.a. het daarin gelegen National Museum of Nature and Science gegaan. De tentoonstelling bevatte eindeloos veel exemplaren opgezette dieren (leeuw, ijsbeer, herten enz.) en ook insecten, planten. Het ging over evolutie en kleine verschillen als gevolg van omgevingsfactoren (zoals bijv. de Darwin-vinken), maar veel bordjes waren helaas alleen in het Japans. Na een overnachting in een capsule hotel (soort grote bedstede, maar wel een eigen hokje. Leuke ervaring, maar niet echt voor herhaling vatbaar.) ben ik door de wolkenkrabber wijk Shinjuki gelopen en door het Yoyogi-park met daarin het Meiji-heiligdom. De eerste dagen van het nieuwe jaar komen hier miljoenen mensen voor hun 'verplichte' tempel-/schrijnbezoek in die periode. Na een bezoekje aan Takeshita dori (een smalle winkelstraat naast het Yoyogi-park) en het Keizerlijke Paleis vond ik het mooi geweest voor dit weekend.

Kerst wordt hier minder en anders gevierd (het is een feest voor stelletjes, die uiteten schijnen te gaan bij KFC, en vrienden), dus ik heb gewoon moeten werken. Wel hadden we een kerstdiner in het Ninomiyahuis met een man of 30. Gerechten van over de hele wereld en zelfs met kalkoen! Nieuwjaar daarentegen is belangrijk in Japan en Oudjaarsavond wordt traditioneel met familie gevierd. In de eerste drie dagen van het nieuwe jaar 'moet' je vervolgens een tempel/schrijn bezoeken. Voor mij betekende dit vooral een hele week vrij, dus een mooie gelegenheid voor een lange trip. Allereerst heb ik in Tokyo de Shinkansen genomen om ruim 4,5 uur later en bijna 900 km verderop in Hiroshima uit te stapen. Daar heb ik als eerst een paar uur doorgebracht in en rond het Vredespark, dat volledig geweid is aan de atoombom die daar vlakbij op 600 meter hoogte ontplofte op 6 augustus 1945. De stad lag volledig in puin door de schokgolf en vuurbal (slechts hier en daar stond nog iets overeind, zoals de A-bomkoepel) en het totaal aantal slachtoffers wordt geschat op 140.000 personen. Van te voren had ik dat niet zo verwacht, maar dit alles maakte flink indruk. De dag erna heb ik kasteel Hiroshima bekeken, de tuin Shukkeien en daarna ben ik naar het eiland Miyajima gegaan met o.a. de drijvende torii en een grote groep wilde herten.

De volgende bestemming was Osaka en omgeving. De eerste dag ben ik direct doorgereisd naar Nara: een vroegere hoofdstad van Japan met een groot park/bos. De tempels hier worden gezien als erg belangrijk voor het Boeddhisme. Hier staat het grootste houten gebouw ter wereld dat de grootste zittende Boeddha ter wereld onderdak biedt. Okonamiyaki, de 'Japanse pannenkoek', komt uit Osaka, dus die moest in daar gegeten hebben en de 'oliebollen' met inktvis zijn hier ook erg populair. Beide zijn zeker een aanrader! Dag 2 in Osaka ben ik maar weer eens op een hoog gebouw geweest om vanaf het Floating Garden Observatory, de stad en andere wolkenkrabbers te bekijken. Daarna kasteel Osaka en Himeji-jo bekeken en in het China Town van Kobe op jacht gegaan naar de beroemde, malse Kobe beef.

Oudjaarsdag ben ik terug gereisd naar Tokyo. Na de nieuwste snufjes van Sony bekeken te hebben, heb ik m'n hotel opgezocht om even te relaxen na een paar lange dagen en voor de jaarwisseling. Het kruispunt voor station Shibuya is één van de drukte kruisingen ter wereld, zowel voor voetgangers als auto's en elk jaar komen hier vele mensen samen om af te tellen. Er werden problemen voorzien door de drukte, dus vanaf 11 uur werd de toegang beperkt. Ik heb daar eerst een tijdje de politie geobserveerd, wat best interessant was, en met allerlei mensen een praatje gemaakt. De politie negeren onder het motto 'ik begrijp het niet', ging lang goed (ze liepen steeds vrij snel weer weg), maar op een gegeven moment bleek dat het toch niet ging lukken om daar tot 12 uur te blijven, dus ik heb een feest opgezocht en me daar prima vermaakt, al was het toch wel gek om geen bekenden om me heen te hebben. Aftellen gebeurde wel, maar minder uitbundig dan bij ons, na een halve minuut was het weer gewoon als ieder feest. Ik ben daar nog een man uit Enschede tegen gekomen die inmiddels in Tokyo woont en met enige regelmaat bij NIMS is. De wereld is klein.

Na nieuwjaarsdag terug gereisd te zijn naar Tsukuba en even uit te rusten, stapte ik op 2 januari 's ochtends in de bus naar het vliegveld om m'n ouders te treffen en een weekend met heen door te brengen. Erg apart en enorm leuk om hen zo te zien aan de andere kant van wereld. De trip bracht ons naar Shinjuku (hartje Tokyo) en daarna snel door naar Hakone. Zaterdag hebben we een rondtrip door het berggebied gemaakt langs warme bronnen, met een boottocht en een aantal keer prachtig zicht op Mount Fuji! 's Avonds vlees van de Wagyu-runderen gevonden en inderdaad heb ik nooit malser vlees gehad. Erg lekker. Zondag het kasteel in Odawara bekeken en op het moment van schrijven zit ik in de trein naar Shinjuku op weg naar huis en m'n ouders in de Shinkansen naar Takayama. De komende dagen bezoeken ze ook nog Kyoto en vrijdag komen ze naar Tsukuba om te zien waar ik zit tijdens m'n verblijf in Japan. Het was leuk om een weekend met m'n ouders in Japan te zijn en om zo een deel van m'n ervaringen hier met hen te delen.

Dat is wel weer genoeg voor nu. Foto's zijn nog steeds hier te vinden. Morgen weer aan het werk en ook m'n eerste Japanse les; ik ben benieuwd.

Reacties

Reacties

Ewout

Mooi verslag, Jelmer! Leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Je hebt inmiddels al aardig wat afgereisd. Het is een wonder dat je nog tijd hebt om onderzoek te doen ;-)

con

Hoi Jelmer,
Erg leuk om je belevenissen zo te volgen. Je ziet wel heel veel en leuk om dit met je ouders te kunnen delen. Geniet er van het is zo voorbij.
Groetjes Con

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!