jboter.reismee.nl

De eerste week

De eerste week van m'n stage in Japan is achter de rug. Tijd voor een korte update.

Maandagochtend om 9 uur kwam ik aan op vliegveld Narita. Na wachten en een busrit kwam ik begin van de middag aan bij m'n appartement en had ik de rest van de dag om me thuis te gaan voelen op m'n kamer en een beetje te rusten. Het is perfect geregeld. Een kamer waar alles aanwezig is wat ik nodig heb, overal wordt ik verwacht en bij NIMS ligt alles voor me klaar (toegangspas, laptop en zelf een telefoon).

Dinsdag werd ik om 10 uur verwacht, waarna ik her en der mensen en labs heb leren kennen. Wat ik ga doen, is totaal anders dan laagjes maken voor LED-lampjes. Ze doen hier onderzoek naar een combinatie van polymeren met zilver. Het doel is om daarmee dunne draden te maken om door siliciumwafers heen verbinding te kunnen maken, waardoor computerchips gestappeld kunnen worden. In eerste instantie is mijn doel om met XPS de electronische eigenschappen van enkel het polymeer te onderzoeken.

Als afscheid voor iemand die een andere baan heeft gevonden en om mij en nog een ander te verwelkomen was er lunch geregeld: een box waarin ik niet veel meer herkende dan het stukje ananas en het schijfje wortel. Ik vind gelukkig weinig niet lekker, dus eet alles maar gewoon zonder te veel na te denken wat het is.

Tsukuba is een echte wetenschapsstad met twee universiteiten en vele tientallen onderzoeksinstituten. Hierdoor is het mogelijk om tijdens de lunch even binnen te wandelen bij JAXA en een ruimteschip te bekijken.

Gister heb ik Tokyo bezocht en me laten leidden door een Koreaanse en twee Japaners die me meegenomen hebben naar een tempelcomplex, een druk winkelgebied met gigantische warenhuizen en naar een uitkijkpunt in een van de hoge gebouwen. Ik moet absoluut nog vaker die kant op en een volgende keer zelf bepalen wat ik wil doen en zien. Wordt vervolgd.

Morgen al direct een vrije dag vanwege het oogstfeest in Japan die ik ga gebruiken om Mount Tsukuba te bekijken en donderdag ga ik naar een conferentie van NIMS in de Tokyo Bay Area.

Zoals gezegd geen uitgebreide verhalen, maar toch zo nu en dan een korte update. Ik heb ook enkele foto's geplaatst van de eerste week.

Reacties

Reacties

Roeland

zo leuk om op de hoogte te blijven van je avonturen, een beetje als Kuifje in Japan, maar dan echt.
Je hebt naast studie lijkt het ook voldoende tijd voor vertier.
Morgen veel plezier op Mount Tsukuba

Suzanne

Hee neef. Wat gaaf dat het allemaal is begonnen! Heel veel plezier daar x Suus

Con Balfoort

Hoi Jelmer,
Wat leuk dat je in je 1e week al zoveel hebt gezien en dat je zo goed ontvangen bent.
Succes en plezier!

Annemiek

Wat heerlijk dat alles zo goed voor je is geregeld tot en met een welkomstlunch aan toe, fijn om je zo welkom te voelen. Het klinkt allemaal helemaal super: werk met inhoud, hartelijke collega's, een volstrekt andere wereld dan die in on landje En dat alles met een promotieplek op zak!
Heb je wel een bed in je appartement of slaap je op een rieten matje, zoals in de films en boekjes die zich in Japan afspelen?

Dion Balfoort

Geniet ervan Jelmer! Het klinkt allemaal vet spannend en leuk. Veel plezier!

Ewout

Wat een geweldige ervaring om ineens in zo'n compleet andere wereld gedropt te worden! Je zult wel in sneltreinvaart nieuwe indrukken aan het opdoen zijn! Het moet ook mooi zijn om in een omgeving te zijn waarin onderzoek en wetenschap zo centraal staan. Ik heb dat zelf lang geleden een keer ondervonden toen ik bij het CERN was ('slechts op bezoek'): honderden mensen bij elkaar die in de kern allemaal met wetenschap bezig zijn. En die in de lunchpauze toch ook gewoon met hun dienblad langs de counters van de kantine schuiven, net zoals gewone stervelingen.

Al die indrukken die je nu opdoet, die nemen ze je nooit meer af. Ik zou er daarom, voor zover het werk het toelaat, maar flink op uit trekken! (Dat is toch mooi, om dat te kunnen schrijven: 'Gisteren heb ik Tokyo bezocht' of 'Morgen ga ik Mount Tsukuba bekijken'! Wow.)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!