jboter.reismee.nl

De tijd vliegt

Inmiddels zit ik hier alweer vier weken. Dat gaat sneller dan ik verwacht had. Naast dat ik me vanaf het begin welkom en thuis voelde hier, ben ik inmiddels ook redelijk wegwijs in Japan. Het was wel handig om in het eerste weekend gegids te worden, maar nu ik weet hoe het hier allemaal werkt, is het toch wel fijn om de dingen te doen en laten die je zelf wilt.

M'n stageopdracht loopt. Mijn taak is om verschillende samples te maken, waarbij ik drie parameters (doteringsmateriaal, depositiespanning en UV-intensiteit) kan variëren. Totaal zijn er 12 combinaties die we willen proberen. Ik ben die nu stuk voor stuk aan het aflopen. Het controleren van de UV-intensiteit vroeg nog enige voorbereiding, maar dat is inmiddels ook gebeurd. Work in progress dus.

Tijdens m'n verblijf hier wil ik zoveel mogelijk dingen zien en meemaken. Ik ben een dag in Tokyo geweest bij een conferentie georganiseerd vanuit NIMS. Bij NIMS zelf ga ik naar zoveel mogelijk van de seminars, probeer ik een rondleiding door de cleanroom te krijgen en wil ik in contact komen met de groep die hier aan quantum dots werkt. Morgen is er een tour langs alle labs op de drie verschillende locaties van NIMS in Tsukuba voor alle nieuwe internationale onderzoekers en woensdag ga ik sushi leren maken.
In januari start er een cursus Japans in het complex waar ik woon. Helaas kan ik maar een deel meedoen, omdat m'n stage halverwege de curus afgelopen is, maar ik hoop in ieder geval nog net iets meer te leren dan de enkele woorden die ik nu ken. Al moet ik zeggen dat ik steeds meer woorden herken en min of meer kan plaatsen.

Ik heb me voorgenomen ieder weekend wel iets te ondernemen; de ene keer wat meer dan de andere keer. Na Tokyo ben ik inmiddels een dag in Nikko geweest en vorig weekend heb ik Kyoto bezocht; beide zijn prachtig. Vooral Kyoto vond ik erg mooi (het Gouden Paviljoen in het bijzonder), maar op foto's zag ik dat het een paar weken terug nog mooier was toen het hele kleurenpallet van bladeren nog aan de bomen hing. Het weer heeft me tot twee keer toe tegen gehouden, maar gister dan toch Mount Tsukuba beklommen. Was nog een best pittig wandelingetje.
Voor de komende weken staan Tokyo, Hiroshima en Osaka op de planning. Oud & Nieuw ben ik van plan in Tokyo door te brengen en vanaf 2 januari zijn m'n ouders in Japan. Met hen ga ik een weekend naar Mount Fuji.

De afgelopen week stonden er een aantal feestjes op de planning. Woensdag zijn we in een karaokebar geweest; Aziaten zijn daar toch echt beter in. Vrijdag gaf m'n groep bij NIMS een zogeheten bonenkai, wat zoveel betekent als 'vergeet-het-jaar-bijeenkomst'. Lekker gegeten (soort Japanse variant van tapas) en weer wat nieuwe gezichten leren kennen onder het genot van een drankje (een enkele Japaner nam de term bonenkai vrij letterlijk). Ik kan de me aangeraden Japanse whisky in ieder geval afstrepen. Gister was er dan ook nog een feestje in het Ninomiya House.

Dit verhaal is al weer veel langer dan ik in m'n hoofd had, dus ik laat het hier bij. Er staan inmiddels weer wat meer foto's in dit album. Niet elke nieuwe foto wordt voorzien van een update, dus kijk af en toe even of er iets nieuws tussenstaat. Inmiddels heb ik ook in het UT Nieuws gestaan. Voor de geïnteresserden de link.

Reacties

Reacties

con Balfoort

Hoi Jelmer,
Mooie verhalen en foto's. Erg leuk om jou ervaringen te lezen/zien.

Niké

Zo te lezen vermaak jij je prima in Japan. Heerlijk! Ik ben in ieder geval al wel een beetje jaloers. Hoewel, waarschijnlijk moet jij daar kerst missen (in Laos werd het niet gevierd, is dat in Japan ook zo?) en dat vind ik dan weer een beetje zielig voor jou ;). Groot gelijk dat je zoveel onderneemt, je moet er het maximale uithalen nu je hier bent. En wat leuk dat je ouders op bezoek komen! Geniet ervan, Jelmer. Ik heb zelf hele goede herinneringen aan Aziatische karaoke-avonden ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!